ons avontuur

We wilden nog ‘iets geks’ doen in ons leven en dat werd een vakwerkhuis in Kröv, waar we sinds 2008 aan het werk zijn. Het pand bestaat uit 3 delen. Het oudste deel is uit '1600 en nog wat', dan een deel uit 1779 en tenslotte de "nieuwbouw" van ergens tussen 1779 en 1820. Onze werkvolgorde kan vreemd over komen; dit komt omdat we er ook in willen wonen en dus wordt er ook aandacht aan het “wooncomfort” besteed.

Archief

Vakwerk rechts

Periode 2008 – 2017: komt misschien nog wel een keer. De foto’s zijn al wel te zien; die staan hier.

12 mei 2018  – bepaalde details van het gerenoveerde vakwerk aan de rechter zijgevel vonden we niet zo mooi en dat waren o.a. de afgeronde “voetjes” waarmee de kopse kant van de vloerbalken onder het vakwerk uitkwamen. De afgelopen 2 jaar hadden we er al de nodige afgezaagd en na de nodige ontvelde knokkels (12×12 cm eikenhout wat je met de hand moet zagen) waren de laatste 3 er ook af.

Het vakwerk staat op een soort van muur plaat met spieën eronder. Die waren nodig om het vakwerk op de juiste hoogte te krijgen. Normaal rust het dak op een vakwerk, maar dat mocht hier niet van het Bauambt. Het vakwerk is dus geen onderdeel van de draagconstructie maar meer een optische versiering. Uiteindelijk zie je dat -als het goed is- niet meer, maar nu nog wel.

Doordat de spieën er aan de voorkant onder geslagen waren, was de muurplaat in de loop van de jaren krom getrokken aan de achterkant.  Spieën hebben maar een klein draagoppervlak en daarom hebben we er eerst zo ver mogelijk onder geslagen, zodat de muurplaat en de voetjes zo strak mogelijk tegen het vakwerk zaten en er toen eiken plankjes van de juiste dikte onder gemept. Het draagoppervlak is nu aanmerkelijk groter en vlak.

We denken dat het vakwerk nu goed staat en het volgende karweitje wordt waarschijnlijk het ondersabelen van het vakwerk. Dit is iets wat we nog nooit gedaan hebben en daarom beginnen we met een proefstukje.

21 juli 2018 – de onderrand (soort van Schwelle) van het vakwerk willen we wat smaller hebben zodat het net zo breed is als het vakwerk. De balkkopjes hebben we er al eerder afgezaagd en nu de onderrand.  Een tijdje later, met wat ontvelde knokkels, was de eerste 60 cm eraf. Het vooruitzicht om nog 3,4 meter op deze manier te doen is niet aanlokkelijk, dus we gaan het maandag met de handschaaf proberen. Dit is het enige elektrische gereedschap wat we nog niet echt geprobeerd hebben.  De rest wel en niets ging eigenlijk echt goed.

23 juli 2018 – het grootste deel van de dag hebben we aan de rechtergevel gewerkt. Het ontbrekende leem in een vak van de garage hebben we aangevuld met leem uit onze voorraad. Dit leem hebben we jaren geleden uit de wand van het toekomstige terras gehaald. Het is mooi schoon leem en als je er een beetje water doorheen mengt is het prima bruikbaar.

Daarna zijn we begonnen met de Putz op het uitstekende muur onder het vakwerk te herstellen. Het stucwerk op de muur aan de achterkant van de garage is enorm slecht. In de loop van de jaren is het nodige naar beneden gekomen en er zitten her en der losse stukken, die eigenlijk ook vervangen moeten worden.

Dit wandje is een proefstukje waar we het vakwerk ‘Freilegen’ (zichtbaar maken). Het was niet echt zo bedoeld, maar hier het stucwerk in een winter van de muur gevallen). Op het leem komt Kalkputz (stuuksel zonder cement) en het hout en stucwerk wordt geverfd. We twijfelen nog tussen 2 kleuren en hebben hier en daar een proefstukje geverfd.

Omdat we toch in die hoek bezig waren hebben we meteen ook de kier aan de linkerkant van het vakwerk naar de keuken dicht gemaakt. Dit kan nu geverfd worden.

‘Waar gehakt wordt vallen spaanders’ en dat was te zien toen we aan de zijkant een stuk van de onderrand afgehakt hadden. Na allerlei elektrisch gereedschap geprobeerd hebben, bleek de ouderwetse hamer en beitel de beste methode te zijn. De eerste 60 cm hadden we al eerder met de handzaag gedaan en de resteren 3,2 meter is er na ca. 8 uur hakken ook (eindelijk) af.

Helemaal klaar is de rand nog niet, want van de resterende 4 meter moet nog een klein stukje af en ook van het beton en steen eronder moet een hoekje af.

24 juli 2018 – het vakwerk aan de rechterkant staat min of meer scheef op de deels bollende muur. De muur komt hier en daar onder het vakwerk uit, waardoor die bij regen nat wordt.

We willen geen water bovenop de muren en daarom komen hier een soort afdakjes. Om die te kunnen maken moet op de ene muur een randje steen weg en bij de andere muur moet een hoekje uit de balkkop gehaald worden. Het eerste deel ging redelijk soepel, het tweede deel ging lastiger.

Iets voor achten waren we klaar en hebben er nog een stuk plank op gespijkerd om te kijken hoe het moet worden.

14 & 15 augustus 2018 – als laatste werk vandaag hebben we weer een stukje van het vakwerk aan de rechterkant ondersabeld. Dit is pas het 2e stukje en om het deze week af te krijgen moeten we elke dag een wat groter stuk doen. Als we het vakwerk gaan vullen, dan moet het wel stevig staan. Nu zitten er hier en daar wat spieën onder, maar dat kan zo niet blijven.

16 augustus 2018 – we gaan eerst verder met het ondersabelen voordat we in de koeienstal gaan werken. De zon staat niet meer op het vakwerk en vandaag zou het droog blijven. Ook dit schiet aardig op, maar het leek erop dat we mortel te kort zouden komen, wat gelukkig niet zo was. Ook dit karweitje is nu af.

20 september 2018 – de 2e steiger is af en staat op z’n plek, zodat we aan het vakwerk en de muur kunnen werken. Als eerste gaat de foute verf eraf. De kleur is wel goed, maar de samenstelling niet. Er komt lijnolieverf op, zodat het oud kan ademen. Met de bandschuurmachine was de verf er in een paar minuten af.

De Halböl (halfolie) kon er op; dit is een kleurloze grondlaag op lijnoliebasis, die wat op de impregneerolie lijkt die we al jaren gebruiken. Het hout wat gedaan is wordt iets donkerder, zodat je ziet welk deel je gehad hebt. Om bij de bovenkant van het vakwerk en het boeiboord te kunnen, hebben we een verdieping op de steiger gebouwd. Het lukte niet om de helft te doen, maar morgen is er weer een dag.

21 september 2018 – we hadden net de “rolsteiger” verplaatst om het volgende stuk vakwerk te doen, toen de regen begon. Hierbij moesten we de steiger wel wat smaller maken, omdat de tuin voor het vakwerk ook smaller wordt. Een stuk vakwerk konden we nog doen voordat de regen ons naar binnen dreef.

22 september 2018 – buiten stond er wat vakwerkwerk op het programma; de houten pennen moesten nog steeds afgezaagd worden aan de achterkant. Het is niet erg als ze er achter uitsteken, maar sommige zaten tegen de muur aan en konden er daardoor niet verder ingeslagen worden.

In het vakwerk zitten de nodige nieuwe stukken hout en bij de meeste overgangen tussen oud en nieuw hout zat een paar millimeter verschil in dikte. Met een beitel hebben we de overgangen tussen oud en nieuw hout gelijk gemaakt.

Tussen het vakwerk aan de zijkant en de muur erachter zit een soort spouw en daarin willen we isolatie doen, waarschijnlijk steenwol. Om dit makkelijker te maken, hebben we de cementklodders die op de muur zaten eraf gehaald met een beitel.

In het vakwerk zit een grote scheur van bijna 2 meter lang en bijna een centimeter breed. Die hebben we nu gevuld met ‘Holzrisspaste’ (houtscheurpasta) en dat ging lastiger dan gedacht. In deze kunststofloze kit zitten namelijk kleine stukjes hout en dat maakt het uitsmeren wat lastiger.

5 oktober 2018 – de rest van de werkdag hebben we gevuld met het verven van het vakwerk aan de rechterkant. Voordat de vakken gevuld worden komt er een laag verf op, zodat het geknoeide leem er makkelijker afgeveegd kan worden. De steiger heeft 2 hoogtes en we doen ieder een deel. Nadat het stuk waar we bij konden was gedaan, hebben we de steiger verplaatst zodat die klaar staat voor morgen.

6 oktober 2018 – het is altijd leuk om iets te doen wat je meteen ziet. Binnen is dat het stuken en verven van de koeienstal en buiten is dat nu het verven van het vakwerk. Gister zijn we begonnen met het verven van het vakwerk aan de rechterkant en daarmee begint dat deel op een vakwerkhuis te lijken. De kleur is Oxiderood, oftewel RAL 3009 voor de kenners.

Vandaag hebben we weer een stuk gedaan. Afmaken lukte net niet, want de verf was op. Omdat we nooit eerder met deze verf gewerkt hadden, hadden we maar 1 liter besteld. De verf bevalt gelukkig goed en we hebben nog 2,5 liter besteld. Als het goed is komt die begin volgende week en dan kunnen we verder.