ons avontuur

We wilden nog ‘iets geks’ doen in ons leven en dat werd een vakwerkhuis in Kröv, waar we sinds 2008 aan het werk zijn. Het pand bestaat uit 3 delen. Het oudste deel is uit '1600 en nog wat', dan een deel uit 1779 en tenslotte de "nieuwbouw" van ergens tussen 1779 en 1820. Onze werkvolgorde kan vreemd over komen; dit komt omdat we er ook in willen wonen en dus wordt er ook aandacht aan het “wooncomfort” besteed.

Archief

20 januari 2018 ‘dakreparatie’

20 januari 2018 – we vertrokken ‘s ochtends om het dak te gaan repareren. In Nederland verliep de reis voorspoedig, maar in België kregen we al snel te maken met sneeuw. Eerst alleen in de berm en de heuvels naast de weg, maar daarna ook op de weg. De linker rijstrook werd onberijdbaar en er viel de nodige verse sneeuw. Dit vertraagde het tempo, wat nog verder omlaag ging toen we achter een strooiwagen zaten.

Tussen Ürzig en Kröv zijn we even gestopt om te kijken of de Hochmoselübergang misschien weggespoeld was, maar helaas stond alles er nog. We hadden zicht op Erden en ook daar stond het water hoog.

In Kröv hadden ze geen last van sneeuw, maar van wat anders. Het water in de Mosel stond namelijk nog steeds behoorlijk hoog. De parkeerplaats waar we meestal parkeren stond onder water en ook het pad langs de huizen en het grasveld stonden blank.

Wat niet onder water stond was het kunstwerk wat sinds vorig jaar op de Weinbrunnen van de gelijknamige Weinbrunnehalle staat. Het is een metalen weergave van het werk van de Winzer (wijnboer) van Matthias Apel, ter nagedachtenis aan Gudrun Hüls-Beth die zich jarenlang bezighield met de lokale geschiedenis.

Vanaf de straat zagen we de stormschade. “Gelukkig” was de dakbedekking er links van de Dachständer (aansluiting elektriciteit) afgewaaid en dat betekende dat het niet boven de keuken zat, maar boven de ‘puntkamer’, de ‘terraskamer’ en de werkplaats.

We waren erg benieuwd hoe het er binnen uitzag en zijn meteen gaan kijken. De dakplanken waren ook drijfnat aan de binnenkant en van daar was het op de OSB vloer terecht gekomen, op een plaats waar net geen plastic zeil lag. De tijd zal leren hoe watervast de OSB platen zijn. Ook aan de andere kant lekte het en het dak staat nu hoog op de ‘to do’ lijst.

Nadat we een ladder tegen de achtergeval gezet hadden, konden we het dak op om de schade te bekijken. Vooraan hebben we een korte Dachleiter neergelegd en via de dakgoot liepen we naar de plek des onheils. Zo op het eerste gezicht leek alleen die ene baan dakbedekking afgescheurd te zijn en die lag in de dakgoot.

Omdat de dakbedekking niet over de volledige baanbreedte was afgescheurd was er voldoende overlapping voor de nieuwe baan. Eerst moesten we een paar honderd oude asfaltnagels uit het hout trekken, om te voorkomen dat die het nieuwe dakleer zouden beschadigen. Daarna moesten we eerst een stuk op de nog van de baan ernaast leggen en toen pas kon de echte reparatie beginnen.

Om het hanteerbaar te houden voor 1 persoon en vanwege de nieuwe dakhaak die we er als eerste opgezet hadden, bestond de nieuwe dakbaan uit 3 stukken. Dit betekent wel 2 extra naden (die je eigenlijk zoveel mogelijk wil voorkomen), maar het zijn ook extra nagels die voorkomen dat er een hele baan afwaait. Intussen bleef het regenen en werd het donker en kouder. De laatste uren werd er gewerkt bij het licht van een looplamp en een temperatuur van rond het vriespunt. Rond kwart over acht was het eindelijk zo ver, de dakbedekking zat erop, de ladders waren weg en het gereedschap was opgeruimd.

Tijd om bij de kachel te gaan zitten die z’n best deed om de kou in de woonkamer te verdrijven. Dat lukte maar gedeeltelijk, want 14 graden is niet echt warm, maar wel een stuk beter dan de 7 graden die de thermometer in de woonkamer aangaf bij aankomst. In de gang, keuken en garage was het ca. 5 graden en in de koeienstal en Scheune nog een graadje lager.

Ook in Kröv blijft niet altijd alles bij het oude. Af en toe wordt er een pand gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw of een parkeerplaats. Dit keer was een rond 2012 gesloten slagerij het slachtoffer van de sloophamer. We hebben nog geen idee wat er op de lege plek komt.

 

Je bent helaas te laat om een reactie te geven.