ons avontuur

We wilden nog ‘iets geks’ doen in ons leven en dat werd een vakwerkhuis in Kröv, waar we sinds 2008 aan het werk zijn. Het pand bestaat uit 3 delen. Het oudste deel is uit '1600 en nog wat', dan een deel uit 1779 en tenslotte de "nieuwbouw" van ergens tussen 1779 en 1820. Onze werkvolgorde kan vreemd over komen; dit komt omdat we er ook in willen wonen en dus wordt er ook aandacht aan het “wooncomfort” besteed.

Archief

Linker muur

2020

11 augustus 2020 – het boeiboord moet er van buitenaf op en dat wordt een uitdaging, want het moet op ca. 6 meter hoogte komen in een gangetje wat gemiddeld nog geen 50 cm breed is. We gaan dit bereikbaar maken met een verrijdbare buizensteiger. Om nog wat bewegingsruimte te hebben, gebruiken we voor de breedte stukjes steigerbuis van 42 cm. Zo’n smalle hoge steiger is niet erg stabiel. Een echt probleem is dat niet, want je kunt nergens heen vallen. Toch hebben we de steiger maar met schroefpootjes klem gezet tussen de muren. Er kon net 1 steigerplank van 2 meter op en we kunnen nu werken.

12 augustus 2020 – morgen komt er een lading materiaal, waaronder planken voor het boeiboord in het gangetje. Daar zit al jaren helemaal niets en je kijkt tussen de balken door naar buiten. De warmte en kou gaan hier dus ook doorheen, evenals ongedierte en vogels.

We dachten er snel wat planken op te gaan zetten, maar dat ging niet door. De balken liggen namelijk niet op de muur, maar op een blok eikenhout en dus klopt de afschuining op de balk niet. Om het boeiboord erop te kunnen zetten moeten er eerst bevestigingsbalkjes komen. De eerste hebben we gemaakt, maar vanwege de regen kunnen ze er nog niet op.

13 augustus 2020 – voor het eerste deel van het boeiboord aan de linkerkant van het dak zijn de planken uitgezocht en geschuurd. Als ze geïmpregneerd zijn en de bevestigingsbalkjes zitten erop, dan kunnen deze planken erop. We kunnen alleen de achterste paar meter doen, daarna moet de smalle steiger worden verzet.

28 augustus 2020 – we hadden eigenlijk veel zin om de berg isolatiemateriaal weg te gaan werken en het puntkamerdak te isoleren, maar het weer was te mooi. Als we buiten kunnen werken, dan doen we dat en het boeiboord aan de linker zijgevel zat er nog lang niet op.

Omdat de afschuining van de vloerbalken niet klopt hadden we de vorige keer al een paar steunen gemaakt. De resterende van de in totaal 8 steunen hebben we nu gemaakt en ze met schroeven en wat montagekit op de balken gezet.

Daarna waren de planken aan de beurt, maar niet voordat we er een rooster opgezet hebben, wat beesten met een diameter van 5 mm buiten moet houden. In ons optimisme dachten we er een lange plank op te zetten, maar daarvoor was de ruimte te krap. We gaan er nu kleinere planken opzetten. Qua uiterlijk was minder mooi, want het sluit niet overal helemaal aan, maar in dit deel van het gangetje komt eigenlijk nooit iemand.

29 augustus 2020 – met regionale temperaturen tot maximaal 24 graden en weinig kans op regen is het prima weer om in het gangetje aan het boeiboord te werken.

Het meeste werk ging in de eerste plank zitten die uitkomt bij de achtergevel, want die moest in dubbel verstek worden afgezaagd. De resterende planken gingen vrij snel en daarna kon de strook isolatie die eronder zit gestuukt worden. Bij het maken van de muur een aantal jaar geleden was de buitenkant gestuukt tot zover we er toen bij konden. Het deel van toen niet gedaan was hebben we nu gedaan. Dat viel niet mee in het smalle gangetje, maar het is gelukt.

31 augustus 2020 – hoewel er af en toe wat regen viel, hebben we toch buiten aan het boeiboord gewerkt. Ons huis en dat van de buren staan zo dicht bij elkaar, dat de dakoverstek en de dakgoot het grootste deel afdichten. Er komt eigenlijk geen water meer tussendoor, zodat de muren ook nauwelijks vochtig zijn. Dit in tegenstelling tot toen we het huis net hadden en er niet eens een dakgoot was.

Nadat de steiger verplaatst was, konden we weer ca. 2 meter boeiboord erop zetten. Het stuk in de puntkamer is nu gedaan. De zichtbare strook isolatie die eronder zit hebben we weggewerkt met stucmiddel en als alles droog is, kunnen we het volgende stuk doen.

2 september 2020 – omdat het ideaal weer was om weer aan het boeiboord te werken zijn we dat gaan doen. Hiervoor moest eerst de steiger weer verplaatst te worden. Iets wat gelukkig redelijk makkelijk gaat omdat de steiger op wielen staat.

Doordat het gangetje behoorlijk afloopt t.o.v. de muur, wordt de steiger steeds lager. De vorige keer ging het nog net, maar nu moest de steiger verhoogd worden. Met een buizensteiger is dat niet zo’n probleem en nadat we er wat buizen opgezet hadden, was de werkhoogte prima.

In dit deel van het pand zitten geen nieuwe vloerbalken om de planken aan vast te maken, dus maken we een soort van nepbalken van een 4 cm dikke plank. Die komen op de muur te liggen en worden vastgemaakt aan de sporen. Ze steken – net als de originele oude balken – ca. 13 cm uit, omdat ze vroeger op het vakwerk van de zijgevel lagen.

Dit vakwerk moest eruit, omdat het te slecht was en omdat vanwege de bestemmingswijziging van werk- naar woonruimte er geen hout in de draagconstructie gebruikt mag worden.  De meeste oude originelen vakwerkbalken hebben we bewaard en een deel gaan we terug zetten op de nieuwe muur, zodat te zien is hoe het ooit was. Destijds bij het maken van de nieuwe muur hebben we hier al rekening mee gehouden.

4 september 2020 – het mooie weer was prima om verder te gaan met het boeiboord in het gangetje. Eerst weer een meter anti-beestenrooster en daarna de steunen voor de planken van het boeiboord.

Het tweede deel van de muur ligt ca. 10 cm naar achter en het boeiboord moet dus ook verspringen. Hiervoor hebben we wat plankjes gemaakt en daarna kon er weer 1,2 meter boeiboord. Dit keer ook met een plank (in verstek) aan de onderkant, zodat hier in het laatste stuk vakwerk onder kan.

Het eerste deel van de muur was jaren geleden al gestuukt, maar dit tweede deel niet. We moeten dus ook nog ca. 15 vierkante meter stuken en voor een deel moet dit gebeuren voordat we steiger weer opschuiven. Het eerste stuk hebben we gestuukt en de rest komt morgen.

5 september 2020 – het werk was gedeeltelijk een voortzetting van gisteren, de muur stuken in het gangetje. Het gaat hier niet om het uiterlijk van het stucwerk, maar dat de modernere stenen en beton niet meer te zien zijn. Na zo’n 25 tot 30 kilo Putz hadden we genoeg vierkante meters gedaan om de steiger te kunnen op opschuiven.  

Toen de steiger op de nieuwe plek stond konden er weer een paar steunen en planken van het boeiboord op. Dit is voorlopig het laatste stuk, want op het deel wat nog moet komt een stuk vakwerk. Vroeger was de hele wand vakwerk, maar nu doen we alleen het deel wat je ziet als je bij de pilaar staat.