ons avontuur

We wilden nog ‘iets geks’ doen in ons leven en dat werd een vakwerkhuis in Kröv, waar we sinds 2008 aan het werk zijn. Het pand bestaat uit 3 delen. Het oudste deel is uit '1600 en nog wat', dan een deel uit 1779 en tenslotte de "nieuwbouw" van ergens tussen 1779 en 1820. Onze werkvolgorde kan vreemd over komen; dit komt omdat we er ook in willen wonen en dus wordt er ook aandacht aan het “wooncomfort” besteed.

Archief

6 oktober 2025 ‘een stortbakdeksel‘

6 oktober 2025 – de nieuwe werkweek begint ietsje koeler, met temperaturen van 8 tot 15 graden. Dat is binnen ook te merken, het is rond de 13 graden in de badkamer en keuken en 11-12 in de werkplaats.

Het openingskarweitje van de week was snel scoren. De verf bij de beschadiging van de ventilatorschakelaar was droog en de schakelaar en het kapje konden erop.

De omkasting van de stortbak wordt afgedicht met een stuk eiken wagonplank, die ook voor de vensterbank gebruikt is. In dit stuk zaten 2 gaten waarmee de planken vroeger op de wagen bevestigd werden. Omdat het in de omkasting geen insectenhotel met stromend water moet worden, hebben we de gaten iets uitgeboord en er van onderaf een stukje deuvel van 18 mm ingeslagen. Aan de bovenkant blijven de rustieke gaten in het zicht.

De bevestiging van het stuk wagonplank is een ander verhaal. We hebben er aan de onderkant een 5 mm diepe groef in gefreesd, waar de voor- en zijkant van de omkasting invallen. De plank sluit niet naadloos aan op de wanden van de badkamer, maar een spleet van minder dan 1 mm is acceptabel.

Een grote spleet in de plank is gevuld en de beschadigingen van de omkasting zijn bijgewerkt. Morgen de laatste dingetjes en dan is het af.

Omdat het weer het toe liet, kon de onderkant van een woonkamerraam onder handen genomen worden. Hier zat een slechte plek in, die nu gevuld is met houtvuller. Als die droog is en het weer is acceptabel, dan kunnen er geschuurd en geverfd worden.

Na dit relatief rustige werk, stond er wat noeste arbeid op het programma. In de hoek van de garage komt er t.z.t. een afvoerbuis van boven, die dan via een Y-stuk richting het riool gaat. Op het Y-stuk zit nu nog een dop en dat moeten een stukje rechte buis en 2 bochten van 45 graden worden. Vandaag hebben we het gat in de betonvloer gehakt en uitgegraven en morgen gaat de buis erin, zodat daarna de betonvloer dichtgestort kan worden.