ons avontuur

We wilden nog ‘iets geks’ doen in ons leven en dat werd een vakwerkhuis in Kröv, waar we sinds 2008 aan het werk zijn. Het pand bestaat uit 3 delen. Het oudste deel is uit '1600 en nog wat', dan een deel uit 1779 en tenslotte de "nieuwbouw" van ergens tussen 1779 en 1820. Onze werkvolgorde kan vreemd over komen; dit komt omdat we er ook in willen wonen en dus wordt er ook aandacht aan het “wooncomfort” besteed.

Archief

Garage

Inleiding Omdat het vanwege de dubbele deur die op straat uitkomt als garage gebruikt zou kunnen worden noemen we het ‘de garage’.

Om het daadwerkelijk als garage te gebruiken moet er of iets aan de deurconstructie aangepast worden, of we moeten een kleine auto kopen. De deuren gaan namelijk naar binnen open en kunnen niet meer dicht als er een auto in staat.

Een niet te grote aanhanger kunnen we er gelukkig wel stallen. Bij de scharnieren en de sluiting van de beide deuren is weer duidelijk een staaltje van historisch timmermansvernuft te zien.

Tot zover het verleden, want in het heden hebben we te maken met een scheur in de muur die inmiddels uitgegroeid is tot een minder gewenst karakteristiek herkenningspunt.

2010

Mei 2010 De ‘Statiker’ (=  ‘constructeur’: degene die de statische berekening uitvoert), heeft het pand en de muur bekeken en was van mening dat het verstandig is om op korte termijn aandacht aan de scheur te besteden.

Als eerste moet uitgevonden worden of de scheur groter/breder wordt, of dat er nu sprake is van een evenwicht waarbij het niet erger wordt.

Op aanwijzing van Herr Statiker hebben we een aantal gipsbruggetjes over de scheur gemaakt en als deze breken, dan betekent dit dat de scheur werkt.

Najaar 2010 De gipsbruggetjes hebben lang stand gehouden, maar er zitten nu scheurtjes in. De vraag is: komt dat doordat de scheur werkt, of is dit het gevolg van de trilplaat waarmee de buurman het zand en stenen van z’n oprit heeft aangetrild en waardoor ons hele huis stond te trillen?

2011

In 2011 hebben we eigenlijk niets aan de garage gedaan.

2012

Augustus 2012 – een balk en een stuk vloer boven de garage hebben zwaar te leiden gehad van een lekkage in de hoek van 2 dakvlakken. Het dak is inmiddels zo goed als dicht, maar de vloer hebben we nog niet gerepareerd. Voorlopig komen we hier ook niet aan toe en daarom hebben we de loshangende vloerbalk maar ondersteund met een schroefstempel en de verrotte vloerplanken eruit gehaald.

Augustus 2012 – we hebben eindelijk de ruimte boven de garage helemaal opgeruimd en geveegd. Emmers vol stof en vuil leverde dat op en het stof wat massaal naar beneden kwam zorgde voor een mooi plaatje.

Augustus 2012 – op de muur tussen de garage en de koeienstal moest een ringanker komen om voor de nodige stabiliteit van de nieuwe bovenmuren te zorgen. Om de bekisting te kunnen maken, moesten er nog een paar oude -deels rotte- vloerplanken uit. Het gat is nu wel erg groter en dat geldt ook voor de bouwvalligheid.

Bij het metselen van de muur boven de Scheune was nog wat cement overgebleven en hiermee werd de scheur in de garagemuur gevuld. De stenen rondom de scheur zaten nu weer vast. Later was er nog wat ander cementspul over en hiermee werd de gevulde scheur vlakker gemaakt. Het ziet er beter uit en er kunnen geen stenen meer uitvallen.

Oktober 2012 – in de loop van de eeuwen zijn er enkele eiken balken gebroken. In de meeste gevallen is de breuk nog niet door en door, maar het is niet te voorspellen of en wanneer zo’n balk opeens finaal doorbreekt. In overleg met de Statiker en met behulp van de timmerman hebben we onder alle gebroken balken schroefstempels gezet en hierbij kwam ook de balk op zolder boven de garage aan de beurt. Omdat de vloer direct boven de garage ook niet 100% is, moest er gestempeld worden tot op de betonvloer.

De stempel op de begane grond kwam wat ongelukkig voor de dubbele deur te staan; voor de winter kan dit nog wel, maar komen jaar gaan we hier wat aan doen.

2013

Juni 2013 – vorig jaar hadden we al geconstateerd dat een schroefstempel voor de garagedeur niet echt handig is, want we kunnen nu de aanhanger niet meer binnenzetten. 1 van de eerste karweitjes van 2013 was dus het aanbrengen van een stalen balk om de kracht over te brengen naar 2 schroefstempels aan weerszijde van de deur.

 

 

 

 

 

Het viel niet mee om de balk met handkracht op z’n plaats te houden en de stempels eronder te zetten. Uiteindelijk lukte het wel, maar zelfs de fotografe moest meehelpen.

Van de gebroken balken hebben we ook een aparte fotoserie en die staat hier

November 2013 – hiernaast staat de gipsbrug die we in mei 2010 in de binnen- en buitenkant van de scheur gedaan hebben. Dit is de binnenkant en na ruim 3 jaar zit er niet meer dan een haarscheurtje in. Hieruit trekken we de conclusie dat de scheur niet groter geworden is en er geen werking in de muur lijkt te zitten.

2014

Mei 2014 – de waterleiding en kranen zaten er al toen we het pand kochten en de wasbak vonden we later in de tuin. Toen we in mei van dit jaar de lekke waterleiding gingen vervangen, hebben we de nieuwe leiding anders later lopen. Hierbij zijn ook meteen de leidingen in de garage vervangen, maar de oude kranen blijven voorlopig nog.

 

2015 & 2016

In 2015 en 2016 hebben we niets aan de garage gedaan, behalve vuilmaken en weer opruimen.

2017

9 augustus 2017 – het weer was ’s middags te mooi om binnen te werken en dus zijn we buiten aan de slag gegaan. We zijn begonnen met het repareren van de wand van de garage. Afgelopen winter is daar wat stukwerk en leem afgevallen. Gelukkig hebben we nog een bergje leem in de tuin liggen en da’s meer dan genoeg om dit te repareren.

12 augustus 2017 – de trap van de koeienstal naar de garage is bij regen vaak vochtig en al jaren staat op het programma om te kijken hoe dat kan. De onderste 2 treden zijn van zandsteen en dat lijken hergebruikte stukken van een vensterbank of kozijn.

We gaan nog wel op Internet kijken of we kunnen achterhalen waarvoor de stukken gebruikt zouden kunnen zijn. Toen we de stenen weggeschoven hadden was er eigenlijk niets te zien behalve een wat vochtige muur. Om meer te weten te komen is meer sloopwerk nodig en die tijd was er nu niet.

2018

Behalve opruimen en spullen verplaatsen hebben we niet echt wat in de garage gedaan.

2019

5 juli 2019 – vooruitlopend op de nieuwe garagekast hebben we de oude vast gesloopt. Scharnieren, slot en plankendragers hebben we eraf gehaald en nadat we de grootste stukken door midden hadden gebroken, is het een handzaam pakketje geworden, wat makkelijk de auto in kan.

Daarna gingen we verder met de klerenkast, die nu materiaal- en gereedschapskast wordt. Nadat we waterdichte folie onder de poten hadden geplakt en een stuk dakbedekking op de vloer gelegd, omdat die vloer wel eens vochtig is, hadden konden we de kast in elkaar zetten.

Dat was aanzienlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want de achterwanden moesten er eerst vanaf de achterkant ingezet worden en pas daarna kon de kast tegen de muur geschoven worden. De werkruimte was eigenlijk te klein door andere dingen die in de weg stonden, maar uiteindelijke lukte het. Met spieën onder de poten werd de kast redelijk waterpas gezet.

6 juli 2019 – we hebben deuren in de kast gezet en het nodige opgeruimd en verplaatst, waardoor er ruimte is voor de pallets met nieuwe materialen, die hopelijk snel komen.

 

2020

6 augustus 2020 – toen we aankwamen was er niet veel tijd meer om nog wat te doen. Morgen gaan we plaats vrijmaken voor bouwmateriaal en we willen de fietsen -die vaak in de weg staan- ophangen aan de balken boven de garage. Om te kijken of de manier die we in gedachte hadden werkte, hebben we 1 fiets opgehangen.

7 augustus 2020 – als het goed is komt er volgende week een grote lading materiaal en met name de 38 pakken steenwolisolatie moeten we ergens neer kunnen leggen. Bij het lossen gaan we zoveel mogelijk in de garage leggen, om het vandaar te brengen naar de plaats waar het nodig is.

In de garage stond het nodige in de weg. De 2e fiets hebben we naast de 1e gehangen en daarna hebben we de rest zoveel mogelijk tegen de muur aan geschoven. Er zou nu plaats genoeg moeten zijn.

2021

In 2021 hebben we niets noemenswaardigs aan de garage gedaan.

2022

18 augustus 2022 – iets wat al langer op de lijst stond, was het opruimen van de garage. Vorige week was een begin gemaakt en nu zijn we verder gegaan. Het is de bedoeling dat er weer een aanhanger met materiaal binnen kan staan; iets wat al geruime tijd niet meer kan.

19 augustus 2022 – bij het opruimen en ook het gebruik van de garage zijn de 2 schroefstempels niet echt handig. De ene ondersteunt een gescheurde balk van de bovenverdieping en het dak en kan niet weggehaald worden. De andere ondersteunt een vloerbalk waarvan het eind weggerot is en die dus niet meer op de muur ligt.

Een passende eiken balk van hetzelfde formaat hebben we niet, maar wel een paar kleinere balken. Hiermee is het weliswaar niet zo stevig als het origineel, maar je kunt er op lopen (wat niet kon) en -nog belangrijker- er kan een schroefstempel weg!

6 oktober 2022 – er lagen nog wat kleine karweitjes te wachten en dat begon met de afvoer van de wasbak in de garage. Die was niet 100% en is nu een stuk beter.

2023

28 juni 2023 – nu de puntkamer aardig af is, wordt de achtergevel het volgende hoofdproject. Om hier te kunnen werken moeten wel het toekomstige terras en badkamer2 opgeruimd te worden. Hier liggen de nodige oude eiken balken en om die goed te kunnen opbergen gaan we een rek in de garage maken.

29 juni 2023 – In de garage komt een stelling voor hout en dan met name voor het oude eikenhout, wat nu overal verspreid door het pand ligt.  Of alles nog bruikbaar is, weten we nog niet (waarschijnlijk niet), maar weggooien kan altijd nog. De stelling wordt ca. 3 m hoog, 3 m lang en 1 m breed.

Voordat het hout erin gaat, wordt het zoveel mogelijk ontspijkerd en wordt het vuil eraf geborsteld. ’s Middags konden de eerste balken erin en morgen als het goed is de rest.

2024

 

De foto’s die we gemaakt hebben staan hier en daar staan ook foto’s die te maken hebben met de gebroken balken.