11 augustus 2015 – vandaag begon de dag blauwer en zonniger dan gisteren. De temperatuur kan oplopen tot 31 graden met kans op een bui. Dat laatste bleef gelukkig bij ‘een kans’, want er viel geen druppel.
Om herhaling van het naar binnen lopen van water te voorkomen gaan we wat aan de doorgang van de boogdeur doen. Voor de ingang hebben we een sleuf gegraven die wat breder is van de deur en wat dieper is als de bovenkant van de betonvloer in de Scheune. Die sleuf hebben we gevuld met een mengsel van kiezelstenen, andere stenen en mortel. Van tevoren hebben we de stenen van de muur zo goed mogelijk schoongemaakt met een staalborstel en de leemvoegen uitgekrabd, zodat het cement er tussen kan lopen en het (hopelijk) een stevig geheel wordt.
Morgen komt er een afwerklaag (Estrich) op, zodat we een stevige waterdichte doorgang hebben waarop de loopstenen komen.
In de keuken stond het dagelijkse T-Paint stuk weer op het programma en weer is het plafond een stuk witter. Omdat de steiger er toch stond en we nog wat cement van het boogdeurkarweitje over hadden, hebben we een deel van bovenkant van de extra muur in de keuken afgesmeerd met cement. Deze muur is een samenraapsel van allerlei steenachtig materiaal en is aan de bovenkant erg stoffig en brokkelig.
Toen we de nieuwe vloer boven de keuken werd gemaakt, hebben we met een spievormig stuk taps toelopende balk de verzakking van een oud stuk opgevangen. Dit stuk nieuw Douglasiehout ligt op een oude balk en dat verschil is wel erg groot. We hadden nog wat eikenbeits en daarmee hebben we de spie geverfd. Het ziet er nu veel beter uit en valt nauwelijks meer op. Als test hebben we ook een ander stuk Douglasiehout geverfd.
Voordat de zon de werkplek bescheen kon er nog aan de trap gewerkt worden. We zijn verder gegaan met de opstaande rand aan de rechterkant van het onderste trapdeel. Dit is niet zo eenvoudig, omdat 2 borders hierop aansluiten.
Daarna zijn we binnen verder gegaan en hebben o.a. de deur en kozijn van de put verder geschuurd. De beige kleur onder het grijs is al een hele verbetering, maar we gaan het toch maar verven.
In de Scheune zijn we verder gegaan met het trekken van draden voor een Tl-buis met stopcontact. Het is nu bijna klaar en alleen de verbinding met de rest ontbreekt nog.
Leave a Reply